Schwarzwald
Dag 12: Feldberg

Het einde van de vakantie komt in zicht, dus werd het tijd om een bezoek te brengen aan de Feldberg. Dit is de hoogste berg van het Schwarzwald, met de top op 1493 meter.

De rit er naartoe duurde 1,5 uur en was prachtig! Je kon echt merken dat je hoger en hoger kwam, ook aan de temperatuur (op de thermometer dan vooral, met die Airco van tegenwoordig merk je in de auto weinig meer van de buiten temperatuur).

Bij de berg is een bezoekerscentrum, hotels en nog van alles. vanzelfsprekend is ook dit een gebied dat veel toeristen trekt. We hebben even snel koffie gedronken en zijn vervolgens naar het bezoekerscentrum gegaan. Dit was wel leuk, het ging vooral over de natuurlijk in het Zuid Schwarzwald.

We waren wel snel weer buiten want we wilden de berg op. Nu kun je dat met een kabelbaan, maar dat is natuurlijk lang niet zo leuk als lopen.
Aangezien het zoals gezegd behoorlijk toeristisch is was het een druk bezet pad. Tot nu toe hadden we de drukte redelijk weten te mijden, op Triberg na dan. De wandeling was wel erg mooi, met veel vergezichten.

Na anderhalf uur waren we ongeveer boven, op 1493 meter, waar je op een heldere dag zelfs de Mont Blanc kunt zien (240 kilometer verderop). Vanzelfsprekend was het vandaag niet echt helder..

Na de hoogste top ook de één na hoogste top nog maar even bezocht, waar onder andere een monument staat (niet echt een effectief monument, want ik heb geen idee meer waar het voor stond...). Vanaf deze top naar beneden gewandeld.
Toen we weer op de parkeerplaats waren hadden we er toch weer zo'n 3 uur lopen opzitten. De terugweg was gelukkig al weer net zo mooi als de heenweg, en Sonja was zelfs nog in staat om al rijdend wat foto's te schieten in de kitschy Uhrenweg rondom Triberg, het blijft geniaal, 's werelds grootste koekoeksklok (ik hoop dat de goede foto er bij staat, want volgens mij waren er minstens 5 grootste en ze lijken allemaal op elkaar...!

Eenmaal terug bij de camping zijn we een stukje gaan lopen naar Gasthof Sonne om daar te eten. Dat was echt supergoed en lekker, en we zaten nog lekker buiten te eten ook.

's Nachts weer ruzie gehad met de muizen. Wat in eerste instantie een schattige muis leek blijken 3 hooligans van het ergste soort, vooraf springen op vuilniszakken blijkt hun hobby, en dat geeft nogal een herrie. Gisternacht zal er al één in de tent, maar dat hebben we ook weer min of meer opgelost. Vannacht ging het aardig goed.